Oct 21, 2010

Інтернет-телефонія по українськи, або VoIP - не лише Skype

Телефон та Інтернет уже давно стали звичними українському користувачу, а от інтернет-телефонія досі асоціюється із Skype та “картками” з дозвоном на спеціальні номери. Ситуація повинна змінити поява масових послуг базованих на протоколах SIP та H.232, які широко використовуються операторами, коропоративними замовниками та ентузіастами.

Індивідуальні клієнти мають можливість отримувати послуги фіксованої телефонії по IP (наприклад при телефонізації приміщень з використанням технології WiMax IEEE802.16m), юридичним особам використання протоколу SIP замість ISDN PRI (E1) дає змогу організовувати дешевші стики УАТС з оператором зв’язку, отримуючи гнучкі і масштабовані конфігурації. Серед операторів, які надають такі послуги є Київстар, Голден Телеком, Телегруп, WNet, UNTC, ІТЛ. Хоча компанії значно охочіше працюють із юридичними особами, спеціалізовані пропозиції доступні і для фізичних осіб. Наприклад телекомунікаційна группа Vega нещодавно запропонувала послугу IP-лінія для ідиндивідуальних клієнтів.

Слід зазначити, що усі ці послуги є “звичайною фіксованою телефонією”, а використання IP-технологій виступає виключно у ролі транспорту. А отже, для підключення “домашнього IP-телефону”, вам необхідно звернутись у офіс оператора, оформити договірні відносини, у яких буде вказано і адреса надання послуги - ніяких “пріпейдів” і анонімних використань не передбачено (тут і надалі мова іде про телефонію з можливістю не лише здійснювати, але і приймати дзвінки з ТМЗК, та легальних операорів зв’язку). «Ми надаємо IP-лінії з міською нумерацією і встановлюємо послуги за конкретною адресою, це не наша примха, а вимога законодавства», - розповідає Дмитро Мельченко, начальник відділу управління послугами телекомунікаційної групи Vega.

Ситуація дещо змінилась у 2009 році, коли НКРЗ з метою розширення номерного простору ТМЗК України та збільшення обсягів телекомунікаційних послуг, в тому числі Triple Play, виділив операторам телекомунікацій ВАТ «Укртелеком», ТОВ «Атлантіс Телеком», ТОВ «Дейта-Експрес» та ТОВ «ЛІНКОМ -3000» ідентифікаційні коди мереж призначення (телефонні коди) у форматі “89Х”[1]. Проте уже у 2010 році регулятор відклав розгляд звернень ТОВ «Дата. Тел» (Харків) та ТОВ «Т.Р.Комьюнікейшн» (Київ) у зв’язку з відсутністю керівних нормативно-технічних документів щодо впровадження та функціонування на ТМЗК України кодів "089Х" та порядку технічної взаємодії мереж з різними технологіями[2].

Так що таке код “89Х”? Це звичайний телефонний код у межах ТМЗК України, призначений для надання послуг фіксованого зв’язку виключно з використанням IP-технології, без прив’язки до географічного розташовування (так званий DEF-код). При умові зв’язності мережі із ТМЗК зателефонувати на телефон у такому коді можна набравши 0-89x-yyyyyy (чи +380-89x-yyyyyy), де 89х - ідентифікаційний код мережі призначення, а yyyyyy - шестизначний номер абонента. Щоб скористатись послугою, абонент може налаштувати послугу на апаратному IP-телефоні, аналоговому телефонному адаптері (АТА) чи програмному клієнті (softphone), встановленому на стаціонарному комп’ютері, лептопі чи смартфоні, а для взаємодії із оператором зв’язку необхідне стабільне з’єднання із мережею Інтернет.

Регулятор виділив код 891 ПрАТ «ДАТАГРУП»[3], 892 - ВАТ «Укртелеком»[4], 893 - ТОВ «Т.Р.Комьюнікейшн»[3], 894 - ТОВ «Атлантіс Телеком»[5], 895 - ТОВ «ЛІНКОМ -3000»[6] та 899 ТОВ «ВЕЛТОН ТЕЛЕКОМ»[5]. Із названих компаній послуги VoIP на усій території України із використанням коду 89Х почали надавати ВАТ «Укртелеком» (послуга «ОГО! Телефонія») та ТОВ «Атлантіс Телеком» (послуги 3fon.net та mixnet.ua). Датагруп на презентації споживчих послуг під брендом «Домашній телеком» анонсував послуги «Тревелфон» та «Bria», що надаватимуться з використанням VoIP[7], деталі послуг представники компанії повідомити відмовились.

Потенційно, послуги базовані на SIP і не прив’язані до конкретної адреси, можуть скласти конкуренцію для міжнародного роумінгу, оскільки абонент знаходячись у іншій країні, і маючи доступ до мережі Інтернет зможе безкоштовно приймати вхідні дзвінки на свій номер у коді 89Х за допомогою комп’ютера чи смартфона. А ввімкнувши переадресацію із свого основного мобільного номера, приймати дзвінки і на нього, сплачуючи лише за дзвінок у межах України. Те саме стосується і вихідних дзвінків - вони здійснюватимуться за національними тарифами.

На даному етапі мобільні оператори не бояться конкуренції власним послугам міжнародного роумінгу: «На сьогодні говорити про відчуття конкуренції рано», - говорить Світлана Савченко, ТОВ «Астеліт» (ТМ life:)) - «Однак, судячи із зарубіжного досвіду, перспективи розвитку IP-телефонії в Україні досить значні, а отже, в майбутньому на операторів чекає інший рівень конкуренції, що вимагатиме пошуку нових цікавих рішень та пропозицій у співпраці з IP-операторами». З Світланою згодний і Сергій Товстенко-Забелін, провідний спеціаліст із зв’язків із ЗМІ ЗАТ «Київстар Дж.Ес.Ем.» , який вважає, що на сьогодні конкуренція є несуттєвою.

Слід зауважити, що НКРЗ своїми рішеннями дозволив використовувати код 893 лише на території м. Київ та Харківської області, код 899 виданий для використання у м. Київ, Дніпропетровській, Донецькій, Запорізькі, Луганській, Львівській, Одеській, Полтавській, Сумській, Харківській областях та АР Крим. Хоча коди 891, 892, 894 та 895 видані для використання на усіх території України, їхнє використання для здешевлення дзвінків з-за кордону може може розцінюватись операторами як неправомірне використання (фрод) та нелегальна термінація. Незважаючи на це, Укртелеком[8] і Датагруп[7] серед переваг послуг SIP-телефонії називали і можливість використання послуг із будь-якої точки світу, за умови доступу до мережі Інтернет.

Проблемою для тих, хто вирішив скористатись VoIP може стати доступність послуги, зателефонувати на номери у кодах 89Х вдасться абонентам не усіх операторів. На момент підготовки матеріалу, абоненти, що отримали номери у коді 892 (номери виду +380892xxxxxx), підключивши ОГО!Телефонія, могли отримувати дзвінки лише з фіксованої та мобільної мереж Укртелекому. Абонентам, котрі вибрали Атлантіс Телеком (3fon.net чи mixnet.ua) пощастило більше, окрім мережі Укртелекому та фіксованих мереж, вони можуть приймати дзвінки і від абонентів Київстару. З часом, ситуація змінюватиметься, оскільки оператори працюють над взаємоз’єднанням мереж: «На сьогоднішній день «Київстар» має взаємоз’єднання з ТОВ «Атлантіс Телеком», у тому числі щодо пропуску телефонного трафіку за кодом призначення 894. На сьогоднішній день у процесі підписання знаходяться угоди з ВАТ «Укртелеком» та «ЛІНКОМ-3000» відносно відкриття трафіку за кодами призначення 895 та 892 відповідно», - повідомив Сергій Товстенко-Забелін - «Решта телефонних компаній не зверталися до «Київстар» щодо відкриття виданих їм НКРЗ кодів призначення мережі». «Обмін трафіком за кодами призначення 892, 894, 895 передбачено договором з ВАТ «Укртелеком», - розповідає про взаємоз’єднання Астеліту Світлана Савченко - «Ми також отримували звернення від Велтон Телеком щодо відкриття доступу на код мережі 899, однак поки що партнер не надав необхідних підтверджувальних документів для організації такого доступу». Не відстають і оператори фіксованої телефонії: «Взаємоз'єднання мереж законодавчо врегульоване, тому ми будемо обслуговувати дзвінки у мережі з кодом 89х», - заявив Дмитро Мельченко, Vega.

IP-телефонія (як у окремому коді 89Х, так і у регіональних кодах) може стати і стає привабливим додатковим сервісом для операторів та інтернет-провайдерів, особливо тих, які надають послуги з використанням технологій WiMax, FTTH та Ethernet. Проте не усі провайдери вірять у успішність такого бізнесу: «На сьогоднішній день ми не розгядаємо напрям IP-телефонії, як перспективний для нас» - розповідає Максим Євдокімов, директор ТОВ «Укртранссеть» (ТМ SUMTEL) - «Рівень проникнення мобльного зв'язку, а також насиченість ринку IP-телефонії, "жорстке" і не завжди прозоре регулювання, на нашу думку, не дозволяють очікувати відчутних доходів для нового гравця на цьому ринку».


[1] Річний звіт НКРЗ за 2009 рік, ст.13
[2] Рішення НКРЗ №95 від 04.03.2010
[3] Рішення НКРЗ № 338 від 29.07.2010
[4] Рішення НКРЗ №1445 від 09.04.2009
[5] Рішення НКРЗ №1546 від 11.06.2009
[6] Рішення НКРЗ №1534 від 04.06.2009
[7] SIP и Датагруп
[8] «ОГО!Телефонія» - абсолютно нова послуга від Укртелекому!

10 comments:

  1. Те, що не увійшло у статтю, але варте уваги:

    Воля запустила свою IP-телефонію та заявила про надання послуг Triple Play (інтернет, телебачення та телефонія), проте без можливості з'єднання з ТМЗК, і планів на розвиток у них немає, що видається дуже дивним. На моє запитання, Аліна Сігда відповіла, що для них такий проект був би збитковим.

    Абонентам МТС не слід найближчим часом очікувати на можливість зателефонувати на номери у кодах 89Х, цей оператор найменш охоче іде на взаємоз'єданння мереж.

    CPE, які пропонують FreshTel та Intellecom мають вбудовані SIP-адаптери, я вважаю, що операторам варто звернути увагу на SIP, і (самостійно чи разом із оператром-партнером) запропонувати абонентам послуги телефонії

    Усі опитані оператори підтвердили, що не мають наміру встановлювати преміальну тарифікацію при дзвінках на номери у кодах 89Х.

    Я уже майже два місяці використовую номер у коді 894.

    ReplyDelete
  2. якшо про доцільність - то тим, хто не виїздить за кордон; або тим, хто не має дуже багато розмов з певними "доступними" для додзвону номерами;
    то усім іншим це поки шо не є вигідно?
    ти користуєш 894 окрім інших видів зв'язку, чи замість;
    який розподіл твого користування у % між 894 та іншими (наприклад, КС)?

    крім роумінгу використовуєш 894, якшо так - то скільки це тобі економить?

    ReplyDelete
  3. Юрію, ти ще забув про http://qubictele.com/, вони не надають 894, проте по SIP можуть надати як міські так і 093-xxx-xx-xx
    Що можеш сказати про них? Я зараз намагаюсь з ними співпрацювати: http://oktell.lviv.ua/operators/

    ReplyDelete
  4. Добридень Віталію, операторів, які пропонують міські номери по SIP-у немало, це і порівняно дрібні оператори, так і крупні (Київстар, МТС, тощо), вказані мною - лише невелика частина. Проте, дякую за лінк, про цю кантору не знав

    ReplyDelete
  5. Дякую за статью ;)
    Завдяки цьому допису, познайомився з "Атлантис Телеком"

    ReplyDelete
  6. Уже познайомився, і навів контакт, чи лише дізнався про існування?

    ReplyDelete
  7. Познайомився, навів контакт, поговорив про можливий формат співпраці...
    Є якісь інші пропозиції?

    ReplyDelete
  8. In the most recent couple of years, Skype has gone about as a transformation in the field of correspondence. It is the most mainstream sound and video calling application today. Skype, which principally must be utilized as a part of desktops, has now advanced into PDAs also.https://800support.net/sign-up/linkedin-sign-up-linkedin-register/

    ReplyDelete
  9. Easy way to resolve all Skype related issues.Reply

    ReplyDelete

  10. Thanks for such a great information and to provide us. We have the finest I mcafee certified technicians and If you're facing trouble in your mcafee antivirus software then just go through the link here. Click Here:- http://mcafeetechsupport.com/

    ReplyDelete